مزایای بیمه تامین اجتماعی چیست؟ برای پرداخت حق بیمه باید چه میزان از حقوق کارگر کسر شود؟ حق بیمه را چطور محاسبه میکنند؟ چه مواردی در حق بیمه لحاظ میشود؟ تا چند سال دیگر میتوانید کار کنید؟ نتیجه سالها تلاش و کار شما چه خواهد شد؟ پس از رسیدن به دوران بازنشستگی تکلیف درآمد شما چه میشود و چگونه امرار معاش میکنید؟ همه اینها از مهمترین سوالاتی است که هر کسی ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شود. به هر حال همه انسانها تنها در دوران جوانی قادر به کار هستند و با رسیدن به دوران کهنسالی رفتهرفته توان کار کردن خود را از دست میدهند. اما در این دوران چطور و از چه طریق میتوان درآمد داشت؟ در این مقاله از پیشخوان قرار است تا به کلیه این سوات پاسخ بدهیم و امیدواریم که بتوانیم در انتهای این مقاله به کلیه سوالاتی که در این باره برای شما پیش آمده است، جواب قانع کنندهای بدهیم.
طبق ماده 2 قانون تامین اجتماعی، حق بیمه عبارت است از وجوهی که بر اساس این قانون سوابق بیمه و برای استفاده از مزایای آن به سازمان پرداخت میشود. کل مبلغ حق بیمه 30 درصد از حقوق است و 23 درصد از آن سهم کارفرما بوده و هفت درصد باقیمانده نیز سهم کارگر است که هر ساله مبلغ آن مشخص می شود. به مبلغی که کارفرما به منظور برخورداری کارگر از مزایای بیمه به سازمان تامین اجتماعی کشور پرداخت میکند، حق بیمه گفته میشود.
همه افرادی که در محیطهایی مانند کارگاهها، کارخانهها، شرکتها و… مشغول به کار هستند مشمول قوانین کار میشوند و باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. سازوکار بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که در قبال استفاده از مزایای بیمه تامین اجتماعی، بیمهشده باید در زمانی که مشغول به کار است مبالغی را به عنوان حق بیمه به این سازمان پرداخت کند.
این مبلغ همانطور که بیان شد، 30% از حداقل حقوق بیمهشده است که مقدار 23% آن توسط کارفرما و 7% باقیمانده از حقوق بیمهشده پرداخت میشود. البته این حق بیمه مخصوص بیمههای اجباری است در حالی که همه افراد میتوانند بیمه تامین اجتماعی را دریافت کنند و به همین دلیل غیر از بیمهشدگان اجباری برای دیگر گروههای کاری که میخواهند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند مقدار حق بیمههای پرداختی متفاوت است.
از میان 23 درصد سهم حق بیمهای که از سوی کارفرما پرداخت می شود، 3 درصد آن به بیمه بیکاری تعلق دارد. کارفرمایان مشاغل سخت و زیان آور باید علاوه بر پرداخت حق بیمه و بیمه بیکاری، 4 درصد دیگر به عنوان مستمری کارهای سخت و زیان آور پرداخت نمایند.
هر بیمه شده ای باید بداند در ازای پرداخت حق بیمه تکمیلی تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی می تواند از کدام مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کند. مهم ترین مزایای بیمه تامین اجتماعی شامل موارد زیر است:
حمایت از بیمه شده طبق قوانین کار و پرداخت مستمری بازنشستگی به بیمه شده ارائه بیمه درمان از طریق صدور دفترچه بیمه درمانی برای بیمه شده و افراد تحت سرپرستی وی.
برای ثبت نام و خرید بیمه خویش فرما یا بیمه تامین اجتماعی اختیاری، باید شرایط بیمه تامین اجتماعی آزاد را به طور کامل و دقیق بدانید. مهم ترین قواعد و شرایط خرید این نوع بیمه عبارت اند از:
یکی از نکات مهمی که باید قبل از خرید بیمه تامین اجتماعی به آن توجه داشته باشید، این است که در بیمه اجباری تامین اجتماعی، تمامی مراحل ثبت نام توسط کارفرما انجام می شود اما در بیمه خویش فرما که جز دسته بیمه اختیاری قرار دارد، کلیه کارهای ثبت نام و پرداختی حق بیمه باید توسط خود متقاضی انجام شود.
چنانچه متقاضی بیمه اختیاری، با ارائه مدارک و اسناد غیرقانونی اقدام به انعقاد قرارداد کند، بیمه وی قطع شده و نمی تواند از مزایای سازمان تامین اجتماعی استفاده کند.
دریافت فبش حقوقی مستمری بگیران تامین اجتماعی
در ایران بیمههای تکمیلی همچون بیمه ایران، بیمه عمر، بیمه پارسیان خدمات خود را در اختیار مردم قرار میدهند اما بیمه تامین اجتماعی با بقیه بیمههایی که تاکنون شنیدهاید تفاوت دارد، این بیمه بیش از چهل ملیون نفر یعنی بیش از پنجاه درصد مردم ایران را تحت پوشش خود قرار داده است. بیمه تامین اجتماعی طرحهایی مانند بیمه اجباری، بیکاری، حوادث، زایمان، ازکار افتادگی را در دست اجرا دارد. متقاضیان میتوانند با پرداخت سوابق طی چند ماه مشروط به شرایطی مشمول این طرحها شوند. از مهمترین این طرحها بیمه بازنشستگی است که در ادامه به صورت مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت.
سازمان تامین اجتماعی همه اقشار جامعه مانند کارمندان، کارگران، مدیران و کارفرمایان را بیمه بازنشستگی میکند تا در این دوران بتوانند زندگی راحتتری داشته باشند. کلیت بیمه بازنشستگی به این صورت است که فرد باید طی چند دوره ماهانه به صورت متناوب مبلغی را به حساب تامین اجتماعی واریز کند و پس از آنکه فرد متقاضی در بازه سنی مشخصی قرار گرفت میتواند خود را بازنشسته کند و حقوق دریافت کند.بیمه تامین اجتماعی پیشخوان
برای بازنشست شدن و دریافت حقوق از سازمان تامین اجتماعی باید دو شرط رده سنی و مقدار سوابق بررسی شود، بیمه شدگان به صورت معمول با رسیدن به سن 60 سالگی برای آقایان و 55 سالگی برای بانوان و به شرط داشتن حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه میتوانند بازنشسته شوند و مستمری دریافت کنند.
طبق قانون جدید بازنشستگی تامین اجتماعی افرادی که 30 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند در صورتی که به سن 50 سالگی برای مردان و 45 سالگی برای زنان رسیده باشند میتوانند بازنشسته شوند.(تبصره 2 ماده 76 قانون)
همانطور که گفتیم اگر مردان 60 سال و زنان 55 سال سن داشته باشند چنان که بیست سال سابقه حق بیمه داشته باشند میتوانند بازنشست شوند اما قانون دیگری به این امر اشاره میکند که اگر زن و مرد هر کردام سی سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند ده سال زودتر بازنشست خواهند شد. تامین اجتماعی ویکی پدیا
این سازمان برای تسهیل دریافت فیش حقوقی بازنشستگان و مستمری بگیران خود، امکان دریافت فیش حقوقی با کد ملی و به صورت آنلاین را فراهم کرده است. برای این کار کافیست مستمریبگیران به سایت اینترنتی سازمان تامین اجتماعی به آدرس مراجعه کنند و فیش حقوقی خود را به صورت آنلاین مشاهده کنند. مستمری بگیران میتوانند با وارد کردن شماره ملی و شماره مستمری در این سامانه مبالغ پرداختی، کسورات و مانده وامهای خود را مشاهده نمایند.
امکان مشاهده فیش حقوقی مستمریبگیران در پیشخوان 24 نیز به سادگی قابل دسترسی است. برای استعلام فیش حقوقی نیز کافیست اطاعاتی را که هنگام ثبت نام در سایت تامین اجتماعی ثبت کردهاید در بخش مربوطه وارد نمایید.
برای استفاده از امکان نوبت دهی اینترنتی شعب سازمان باید به سایت reserve.tamin.ir مراجعه کنید. در این روش ابتدا شهر خود را انتخاب میکنید و سپس نوع نوبت دهی را تعیین میکنید. با مراجعه به این سایت 3 نوع نوبت دهی را میتوانید انجام دهید:
برای استفاده از امکان نوبت دهی اینترنتی بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی باید به سامانه اینترنتی nobat.tamin.ir مراجعه کنید. پس از انتخاب استان مورد نظر باید شهر، تخصص و نام مرکز درمانی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
برای محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی میانگین دستمزد دو سال آخر افراد نسبت به سابقه بیمهای آنها مبنای محاسبه قرار میگیرد. به عنوان مثال اگر یک بیمه شده با 20 سال سابقه بازنشسته شود، مستمری او بیست سیام میانگین دستمزد دو سال آخری است که طی لیست بیمه به سازمان اعلام شده است.
پس برای محاسبه مستمری باید دو عامل میانگین حقوق واریزی در دو سال آخر و همچنین مقدار سابقه در تامین اجتماعی را در نظر گرفت تا مبلغ به درستی محاسبه شود.
ماهانه دستمزد از سوی کارفرما اعلام میشود اما خود بیمه شده باید در این موضوع دقت لازم را داشته باشد .اگر دستمزد متقاضی کمتر از حداقل دستمزد آن سال باشد، بر اساس یک ماده قانونی مابهالتفاوت این دو از محل پیش بینی شده پرداخت میشود تا معیشت مستمری بگیر از حدی پایینتر نرود.
از انواع بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی میتوان به بیمه اجباری و اختیاری اشاره کرد.
بیمه اجباری به بیمهای گفته میشود که فرد توسط رئیس و کارفرمای خود بیمه میشود، در بیمه اجباری کارفرما بر اساس کارکرد روزانه کارگر برای او حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز میکند تا کارگر در مواقع ضروری از خدمات بیمه مانند بیکاری، ازکارافتادگی، حوادث استفاده کند.
شرایط بازنشستگی بیمه اختیاری چیست؟
بیمه اختیاری، منظور بیمه ای است که فرد تحت پوشش هیچ یک از بیم
از دیگر مزایای بیمه تامین اجتماعی امکان دریافت دفترچه درمان به منظور استفاده از خدمات درمانی کلینیکی، پاراکلینیکی و توانبخشی است. به کمک دفترچه درمانی، بیمهشده و افراد تحت تکفل وی میتوانند از خدمات و امکانات پزشکی با هزینههای کمتر و یا به صورت رایگان استفاده کنند. خدمات درمانی به صورت درمان مستقیم و غیر مستقیم ارائه میشود.
شیوه مستقیم: بیمه تامین اجتماعی دارای مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانهایی است که در صورت مراجعه بیمهشده به این مراکز انجام خدمات درمانی و استفاده از امکانات پزشکی برای وی رایگان خواهد بود.
شیوه درمان غیر مستقیم: گاهی ممکن است بیمهشده به هر دلیل از جمله فاصله زیاد تا مراکز درمانی تحت پوشش بیمه نتواند برای درمان به این مکانها مراجعه کند. بیمه تامین اجتماعی علاوه بر مراکز درمانی تحت پوشش خود با بسیاری دیگر از بیمارستانها و مراکز خدمات درمانی طرف قرارداد است که بیمهشده میتواند به آنها نیز مراجعه و از امکانات آن استفاده کند. در این صورت پرداخت بخش اندکی از هزینههای درمانی به عهده بیمهشده است و بخش عمده آن توسط بیمه تامین اجتماعی به مراکز طرف قرارداد پرداخت میشود.
پست مرتبط : بازیابی رمز گذرواژه تامین اجتماعی
اما گاهی به خصوص در مواقع اضطراری پیش میآید که بیمهشده به هیچ یک از این مراکز دسترسی ندارد. در این مواقع بهتر است بیمهگزار به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه و نسبت به درمان خود اقدام کند. اگرچه در این شرایط پرداخت همه هزینههای درمانی باید توسط بیمهشده انجام شود اما پس از طی شدن مراحل درمان، وی میتواند با ارائه مدارک پزشکی، نسخ پزشک و فاکتورهای پرداختشده، بخشی از هزینههای پزشکی که مطابق با تعرفههایی که در هیئتوزیران تصویب شده است را دریافت کند.
نکته: بیمهشده در تمامی مراجعات خود به بیمارستانها، کلینیکها و دیگر مراکز ارایه خدمات پزشکی باید دفترچه درمان معتبر را همراه خود داشته باشد.
در پرداخت مزایای غیر مستمر روال ثابتی وجود ندارد و امکان دارد هر چند ماه یه مرتبه به حساب کارگران واریز انجام شود که عبارتند از: